tisdag, november 08, 2005

vi har hört det förut

har vi hört det här förut (fan jag kan inte länka från min jäkla mac, lägger den längst ner)? ingen som någon gång bevistat ett partiföreningsmöte, eller bara fikat med en könsblandad grupp vet att det alldeles för ofta är sant. män pratar och kvinnor lyssnar, och män håller monologer medan kvinnor ställer frågor. männen frågar inte, för de ville inte veta mer, säger dansken som utfört studien. vad synd? så vi ska alltså behöva sitta på alla dessa möten med alla dessa män som håller monologer hela livet? suck. vad ska man göra? och ni män, stämmer detta i era ögon? varför lyssnar ni inte lite mer då, och försöker intressera er för vad andra i omgivningen, män som kvinnor, har att säga?

http://deliveryc.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,723856,00.html

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det handlar om makt, och att inte vilja ge upp den. Det handlar om att inte vilja släppa in fler i de korridorer som omges av rättigheter och möjligheter. Därför väljer män att inte lyssna.

hanna sa...

jag tror bara det är en konsekvens av att män tror att de och det de har att säga är viktigt, eftersom de alltid fått möjlighet att ta plats, medan tjejer som tar plats ifrågasätts. därför tror jag inte att jag har så viktiga saker att säga, utan väljer istället att försöka ineragera med mina samtalsparterns.

eller så är vi bara från mars eller venus, asså ja vet inte ;)

Linnea sa...

Det finns jättemycket intressant att läsa om hur just makt, och framförallt "manlighet" och "kvinnlighet" skapas i samtal. En del forskare gör, som vår danska vän, bara ett konstaterande-så gör män och så gör kvinnor. Dessa forskare är de som oftast får uppmärksamhet men som inte på något sätt står obestridda. I denna kategorin finns även såna som Deborah Tannen, som skrivit "Du begriper ju ingenting". Tannens slutsats är att kvinnor och män fostras i olika kulturer och därmed inte förstår varandra. Om de gjorde det så skulle det vara lättare.
Den kritik som finns mot den här forskningen är dels att orsaken till varför män och kvinnor talar olika inte angrips, men framförallt att just hur makt förhandlas i samtalssituationer inte behandlas i forskningen.

För den som vill läsa mer rekommenderas Kvinnovetenskaplig Tidskrift nr 2 1999. Hela numret handlar om just samtal. (Rebellor kan även låna mitt ex vid tillfälle.)

kamikaze sa...

asså vilken spännande snutt, känns orättvist att sluta sig till något från så kort text och dessutom i aftonbladet, men jag kan inte låta bli, det va så himla mkt info. att man utan någon rimlig teoribildning, eller som linnea säger, med beredskap att endast notera, konstatera resultat, ändå kan få fram just spännande resultat. Som kanske någon annan kan jobba vidare på, tex.
Fast jag undrar om han e så dum att han tar mäns påståenden om att dom inte frågar för att dom inte bryr sig på allvar. As if kvinns hummar till neverending män för att vi drömmer om att dom ska delge oss sin betygshistorik och sina tankar kring parallell universes. as if att vara intresserad handlar om sakfrågan ifråga, lösplockat från vem jag är, vill vara, och vad du har för roll i relation till det.

Fredrik Lindholm sa...

Här är länken. Grundläggande kunskaper i HTML...