tisdag, november 01, 2005

Snart är det över

Ja, många av er följer kanske kongressen via Aftonbladets direktbloggare. Men läget är att frågan om föräldraförsäkringen har skickats till redaktionsutskottet.

Det förslag som fanns (från delegationerna) var en skrivning i riktlinjerna om att vi skulle utveckla fler förslag bland annat baserade på föräldraförsäkringsutredningen och knyta en större del av försäkringen till respektive förälder. Sedan yrkade en hel del av de väldigt väldigt många talarna på ett bifall av länets förslag på tredelning. Men såväl motioner som förslag på ändring i riktlinjerna har nu skickats till redaktionsutskottet.

Jag tror inte man kan hoppas på några radikala förslag. Det verkar som att partistyrelsen kan tänka sig att knyta upp sig något mot utredningens förslag, vilket innebär en förlängning och en möjlighet för mammorna att vara hemma 10 månader, vilket vi i Rebella vänder oss mot. När förslaget kommer är oklart. Jag stannar ett tag i kväll men det kan säkert komma imorgon också.

Vad vi kan hoppas på är att redaktionsutskottets förslag förlorar mot tydligare skrivningar. Samtidigt vet jag inte vad jag ska tro när jag ändå läser om partiledarens uttalanden om att försäkringen inte kommer att kvoteras nästa mandatperiod och att kongressen inte styr regeringens arbete. Hm.... okej. På en mycket hög intellektuell nivå kan jag förstå att kongressen inte styr regeringen. Men kongressen styr partiet och det är partiet och inte regeringen som driver, och vinner, valrörelse!!!

1 kommentar:

Linnea sa...

Ja, och en regering som inte driver partiets politik är naturligtvis inget som partiet ska acceptera.

I vissa frågor är det minsann munkavel på de partiföreträdare som inte tycker som kongressen. Men när det gäller jämställdhet
får tydligen till och med partiordförande välja att inte göra som kongressen beslutat.

Pinsamt. Mycket pinsamt.