torsdag, augusti 04, 2005

Farligt - för vem?

hittade en kul grej här om en amerikansk listning av seklets mest skadliga/farliga (harmful) böcker. Etta kom Det kommunistiska manifestet, tätt följd av Mein Kampf. Bara det är ju intressant att fundera över. men nu tänkte jag prata om en annan grej. Fyra, efter Quotations from Chairman Mao, kommer Kinseyrapporten, följd av Betty Fridans The Feminine Mystique (som jag inte har läst men som enligt förklaring skall få alla kvinnor att inse att kvinnlighet och hemmafrueri är dumheter). Det andra könet figurerar utanför de tio första.(Även intressant att hitta Keynes General Theory of Employment, Interest and Money på tionde plats).
Farligt, för vem, frågar jag mig. Kinseyrapporten har nog inte gjort att någon dött (till skillnad från Mao-boken.) Den kom till en massa oväntade slutsatser om hur folk hade sex som chockade människor i USA. Och dessutom vill jag lägga till, mest om mäns sexliv. Så då vill jag lägga till (och rekommendera) även den konkurrerande Hite-rapporten (som jag kommit över i en fantastisk begagnad, rosa, upplaga från Tiden från 1977) som handlar om kvinnor och sex. Den innehåller Expressen fredags standardlöpsedel ((kända) svenska kvinnor - så vill vi ha sex) fast lite mer vetenskapligt. Jag hade velat läsa den i biologi i skolan istälet för lite löst mumbo-jumbo om kvinnlig upphetsning - ni som mest skall vara ett förstadium till det "riktiga" sexet.
Jag tyckte i alla fall att det var kul att läsa en bok som avfärdar vaginal orgasm som ett freudianskt påhitt redan i första kapitlet. Och den här amerikanska kommittén skulle säkerligen ha tyckt att det var mycket farligt...Rätt (eller fel) böcker i handen på rätt personer kan nog ofta bli farliga. Kunskap är makt.

Inga kommentarer: