tisdag, januari 30, 2007

Att förstå en borgerlig politiker

Så här i opposition så blir ju högerpolitiken tydligare och man kan ägna sig åt att analysera politikerna och deras förslag i lite mer lugn och ro än när vi själva förväntades ta initiativen.

Därför hoppas jag att jag under de kommande åren kanske äntligen ska förstå hur och varför man blir en borgerlig politiker. För som det är nu så förstår jag verkligen inte det. De vill liksom avskaffa sig själva. Människor ska bestämma så mycket som möjligt själva, antalet politiker ska minska, och de gemensamma resurserna ska vara så små som möjligt.

Borgerliga politiker verkar tycka att politik är fult. Och de ger intrycket av att vara någon sorts Don Quijote som ska rädda medborgarna från socialdemokratiska kollektivkvarnar.

Medan ledorden för mig som socialdemokratisk politiker är rättvisa, jämlikhet och solidaritet så är ledordet för samtliga fyra allianspartier "valfrihet", iallafall här på lokal nivå i Stockholm. Jag vet inte vad deras långsiktiga mål är. Och det är väl egentligen där min huvudsakliga kritik mot alliansen låg under valrörelsen - vilket Sverige vill de skapa? Vad har de för visioner? Och min kritik kvarstår.

Borgerliga politiker brukar anklaga socialdemokratin för att vara "förvaltande", att bara sköta Sverige utan att egentligen bry sig om hur verksamheten fungerar. Om kritiken är att vi inte vinstmaximerar och effektivitetsmaximerar så okej, det överordnade målet är inte alltid att vara så effektiv som möljigt. Därav inte sagt att vi socialdemokrater inte brukar skatteintäkterna med respekt. Men det finns andra mål med offentlig verksamhet, som handlar just om att utjämna klyftor eller skapa förutsättningar för ett rättvist samhälle.

Därför tror vi på allmän förskola. Därför tror vi på gemensam finansierad vård utan vinstintressen och där ingen kan köpa sig förbi kön. Därför tror vi inte på straff i form av ordningsbetyg för barn utan på stödjande och förebyggande verksamhet.

Människor är olika och har olika behov. Men samhällsbygge är inte ett företag. Politik kan inte uteslutande handla om att lösa "vardagspusslet" för varje enskild familj. Som politiker anser jag att man måste tänka längre än att vardagen ska gå ihop för människor. Vi måste exempelvis tänka på sådant som hållbar utveckling.

Så jag har egentligen två frågor. Vilka ideologiska mål har alliansen? Och vad är det som driver en borglig politiker?

Med risk för att verkar arrogant,

eder Gabriella

Inga kommentarer: