Tack Estrella! Fantastiskt att ni tagit fram särskilda chips till tjejmiddagar! Tjejerna kommer bli sååå lyckliga när de får äta delight fullkornschips på lördag. Jag kanske till och med slipper laga middag!
Ja, ovanstående är ironi. Och Ja, som feminist är jag smärtsamt medveten om att världen ständigt delas upp mellan könen. Det syns i smått och stort: På arbetsmarknad, i politiken, i klädaffärerna, i magasinhyllan på pressbyrån. Och så vidare.
Men det har än så länge funnits en frizon: Mataffärer. Mat (både skräp o vanlig) har varit hyfsat könsneutral än så länge.
Nu är det slut på kurragömman: Maten är hittad av könsdelningen. Det börjar visserligen med skräpmaten, eller snacksen kanske är ett bättre ord- men snart kan vi nog se hur det kryper sig framåt. Det är bara en tidsfråga innan köttfärs finns i grovmalen mansvariant och finmalen tjejvariant.
Den här världen är galen!
tisdag, november 07, 2006
Könsmärkta chips??
Posted by Linnea klockan 21:26
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
De nya snacksen handlar det väl mer om, att göra en produkt för en specifik målgrupp. I detta fallet kanske det handlar om kvinnor som är måna om sin vikt. Samt att dom är mindre onyttigare (fullkorn). Kvinnor är antagligen mer observanta över vad dom äter.
Jag kanske köper en påse av detta snacks ?, jag struntar i om dom är för kvinnor eller män. Bara dom är goda.
Spanien låter trevligare än det höstiga regniga gråa Sverige. Man längtar tillbaka till sommaren.
Det fanns ju åtminstone tidigare tjejöl. Om jag kommer ihåg rätt. Och skulle mans- respektive kvinnoköttfärs leda till att tiden i köket fördelades mer jämlikt? (Lite alla förtryck bär på fröet till sin egen undergång)
Haha, ja Fredrik- där har du kanske en poäng. Men tyvärr kan jag nog tänka mig att den grova köttfärsen skulle marknadsföras som lite extra bra till hamburgare som männen i sedvanlig ordning kan grilla. Medan de äter feta chips och dricker manlig öl.
Men nä, visst- chipsreklam kan ju ses som ett mindre problem i sammanhanget. Men det irriterar mig för det.
Och framförallt är det ju helt bedrövligt att kvinnor, som förmodligen konsumerar mindre chips, ska få patent på den nyttigare varianten som de som konsumerar mer chips, männen alltså, borde äta.
Tänk vad bra det hade varit med en liknande reklam: Fullkorns delightchips. Mindre hjärtinfarkter på fotbollskvällarna.
Men det är väl för morbidt för ett företag antar jag.
Ja, för alla män ser ju på fotboll, de är inte kapabla till annat.
Det är inte världen som är galen, det är din värld som är liten.
Skicka en kommentar