onsdag, juli 02, 2008

Strejk för rätten att sova.

Sommarens planerade jobbplaner förändrades drastiskt. Samma dag jag skulle börja jobba heltid så trädde strejken bland bussförarna i kraft - så nu består dagarna av strejkvakteri och väntan istället.
Än så länge verkar det inte hända så mycket på förhandlingsfronten, risken för att strejken pågår ett tag är överhängande. Bland kollegorna är kampviljan på topp och konfliktkassan räcker lång väg - så förvisso kan ju arbetsgivarna sura ett bra tag till.
Men arbetsgivarna är inte bara sura. De är också ansvarlösa.
Strejken handlar för Kommunal om 4 saker. För det första att lönerna ska höjas och att avtalsperioden ska vara densamma som för avtalen hos de kommunalt anställda förarna. För det andra att det inte ska finnas anställningsformer i avtalen som inte är lagliga. För det tredje att ingen förare ska ha mer än 13 timmar från att den börjar jobba tills den slutar för dagen. För det fjärde, och det som gör mig mest upprörd att ens behöva strejka för, att dygsnvilan ska vara 11 timmar som den är enligt lag.
Arbetsgivarna vill istället att lönerna ska vara lägre i privata företag som kör kollektivtrafik än för kommunalt anställda. På sikt vill de alltså slå ut de kommunala utförarna med lägre löner och sämre villkor (ytterligare en härligt liberal strategi..). De vill även att det ska finnas anställningsformer som inte existerar i lag och att förare ska kunna jobba några timmar på morgonen, ytterligare några timmar på eftermiddagen/kvällen och sluta sådär 14-15 timmar efter att de gick till jobbet med betalt för 8.
Samtidigt vill de kunna förkorta dygnsvilan till enbart 9 timmar tre gånger i veckan. Detta strider mot de 11 timmar som står i lag. Men det är inte bara att försämra lagen, det är också mycket oansvarigt.
På 9 timmar ska en förare hinna ta sig hem från jobbet, varva ner efter jobbet, få ordentligt med vila, vakna, göra sig iordning och ta sig tillbaka till jobbet. Vad hinner man sova på det? Med lite tur 6 timmar. Troligare 5.
Alla som har körkort vet att det krävs att man är alert när man kör. Som yrkeschufför är ansvaret ännu större. Passagerarna är fler och de olyckor som en 24 ton tung buss kan orsaka betydligt större än en liten personbil.
Jag tror inte att allmänheten vill ha bussförare i trafik som har sovit så lite som arbetsgivarna nu försöker med. Det är inte heller rätt att det är enbart fackförbunden som ska ta ansvar för trafiksäkerheten. Förarna tar det ansvaret ändå, varje dag. Ett ansvar som de allra flesta inte bara tar under arbetstid utan även i privatlivet. Ska jag jobba är jag mycket mer noggrann med att jag sover ordentligt och på andra sätt gör allt för att känna mig säker på att jag kan hålla mig alert under den kommande arbetsdagen. Därför att om något händer, så vill jag veta att jag gjorde så gott jag kunde för att det inte skulle göra det.
Kan jag verkligen ta det ansvar som det krävs att köra buss utanför skolor med mängder av barn, ett fullpackat Djurgården med ännu fler barn eller överhuvudtaget om jag av min arbetsgivare inte ges tillåteles att sova ordentligt? Jag är tveksam, och strejkar gärna länge till för rätten att sova.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stå på er!
Ni har mitt fulla stöd. Hör av er om något kan göras, som att dela ut flygblad.

När jag läser sånt hä'r blir jag bara mer övertygad om att samförståndet är en illussion. Vi ska inte vara medgörliga och diplomatiska. Vi ska vara arga och rustade till täderna med kunskap, kampvilja och strejkkassa.

Det känns bra att det bara är kapitalet som vill riskera livet för profiterna skull.
Att ni överhuvudtaget ska ha så långa arbetsdagar är skit.

STÅ PÅ ER!

Linnea sa...

Än så länge vet jag inte hur det är planerat med flygblad, manifestationer och annat - men det kommer säkert, och då ska du såklart få veta!
I mitt inlägg försökte jag att vara lite smått diplomatisk åtminstone men efter att från HBT-sossens tips (http://hbt-sossen.blogspot.com/2008/07/busstrejken.html spanat in Göran Demnerts blogg http://goransfunderingar.blogspot.com/2008/06/strejk-eller.html är det bara att konstatera: arbetsgivarna är idioter...