onsdag, oktober 31, 2007

Sluta med skitsnacket!

Marianne Laxén ska tydligen sluta som chef för regeringskansliets jämställdhetsenhet. Marianne Laxén tillsattes av Margareta Winberg och har haft den väldigt tunga och impopulära uppgiften att driva jämställdhetsperspektivet i regeringens politik.

Jag har ingen aning om varför hon ska sluta men jag hoppas verkligen att det är på sakliga grunder och inte handlar om att politikerna eller de opolitiska tjänstemännen vill sänka ambitionerna på jämställdhetsområdet.

Däremot har jag en aning om den falska anklagelsen som nu kommer upp, det som för något år sedan hette att hon var ordföranden i en förening som tagit emot statliga bidrag, och som hon då varit ansvarig för att fördela.

Den historien var så jäkla osann och så jäkla typisk. Man gräver fram det man kan för att misskreditera människor man inte gillar, eller vars åsikter man inte gillar. Nu minns jag inte exakt hur det var, men jag tror det handlade om att hon suttit ordföranden på ett årsmöte. Alla vi som är ideellt aktiva vet att det absolut inte innebär att man också är ordförande för föreningen.

Sanningen kom fram i samband med smutskastningen. Men nu är sanningen glömd och jag hör på nyheterna något i stil med att hon anklagats för jäv då hon varit med och fördelat bidrag till en organisation hon själv var ordföranden i.

Jag tycker det är läskigt hur vi reviderar historien, glömmer, och reviderar på nytt.

Det är dags att sluta snacka skit!

Inga kommentarer: