söndag, oktober 21, 2007

"Nästa generation stureplan"

Läste i DN i lördags (20:e okt) en artikel med rubriken "halvnakna flickor på fest en trend som oroar även unga". Det första stycket i artikeln lyder: Det är på specialarrangerade fester, ofta riktade till den så kallade "Nästa generation Stureplan", som allt utspelar sig. Festerna arrangeras för att ge ungdomarna "en försmak av Stureplans nöjesliv", som vissa arrangörer utrycker det. En Susanne Bengtsson som är anställd av Stockholms kommun säger att hon är förvånad över de förlegade könsroller som finns. Hon menar att killarna är aktivt drivande och tjejerna är de som ska vara vackra och passa upp. I artikeln intervjuas även några ungdomar som bland annat säger att festerna är väldigt sexistiska och att tjejerna klär sig utmanande (eller inte alls...) för att få killarnas uppmärksamhet. De säger också att detta speglar vuxenvärlden. Och visst är det så det fungerar.

Men vad är det som händer här egentligen? I ett samhälle där vi åtminstone formellt har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter som män, varför "väljer" många unga flickor och kvinnor att anta sådan roll? Och vad är det med killarna?! Är de verkligen så att de vill gå på fester med halvnakna tjejer som de försöker få i säng men inte har någon som helst respekt för? Jag blir så förvånad när jag läser om sånt här. Men varför blir jag det? Ja, det kan man ju verkligen fråga sig. Det är ungefär som när Gudrun Schyman sa i ett tal att samma norm, samma struktur, samma mönster, upprepas så väl i talibanernas Afghanistan som i Sverige. Så är det ju, även om gradskillnaden kan tyckas vara enormt stor. De förlegade könsrollerna som finns på stureplanskrogarna, återfinns även på andra ställen, även om de är mycket tydligare på på vissa ställen.

Synd att jag inte har någon enkel lösning på problemet... Det fanns dock ett bra exempel i artikeln. På Elverket, en festlokal på Lidingö, har man infört en klädpolicy som innebär att gästerna inte får vara hur lättklädda som helst. Bra! Vi pratar om personer som inte är vuxna, man kan behöver lite hjälp på traven då.

Även i den här artikeln skriver man om att föräldrarna måste ta mer ansvar och engagera sig i sina barns liv. Självklart. Men när jag var i tonåren ville jag absolut inte ha pappa eller mamma springande efter mig på festerna. Eller någon annanstans heller för den delen :-). Det måste vi också komma ihåg, barn som är på väg att bli vuxna måste ibland få vara det utan föräldrar i närheten. Det är då det är som viktigast att det finns andra vuxna i ens närhet som kan sätta de där gränserna som man inte alltid själv kan sätta.

2 kommentarer:

Gabriella sa...

Jo, samtidigt är det svårt det där m klädpolicy. Det var ju någon friskola förra året som blev uppmärksammad för att de också hade regler mot urringning etc. Det är lätt att tjejerna skuldbeläggs. Att det blir deras beteende som felaktigt. När det är mansvärlden som är galen.

Jag har grymt mycket fördomar om konservativa könsroller i överklassen. Så därför tycker jag nog ändå att föräldrarnas ansvar är stort. Även om de inte ska följa med ut på fest så ska de veta att det är deras värderingar och sätt att leva som i förlängningen leder till att tjejer utsätts för kränkningar och våld och att killar slår varandra gula och blå.

Mia Päärni sa...

Visst är det problematiskt med klädpolicys, du har helt rätt. Men jag måste säga att jag håller på det ändå.

Och när det kommer till föräldrarnas ansvar. Man kan inte kräva att föräldrarna ska vara överallt där deras barn är, men man kan tycka att föräldrar ska engagera sig. Som du säger, det handlar sätt att leva och värderingar. Men jag är tveksam till att överklassen skulle vara värre än andra grupper. Problemen kanske tar sig andra uttryck helt enkelt.