tisdag, september 04, 2007

Ärligt talat. Give me some real stuff.

Ibland hör man bara för många galna saker på för kort tid. Så jag måste bara få ventilera lite så att jag kan kasta av mig min irritation.

Rapport igårkväll, bara konstiga nyheter.

Döda människor som ligger mer än två veckor i kylrum måste tydligen balsameras för att inte förgås. Detta menar sjukhuspersonal. Medan rapportjournalisten antyder att kanske det faktum att personalen tjänar en extra hacka på att utföra balsameringen på kvällar och helger inte har något incitament för att försöka korta väntetiderna. Hur nu de skulle kunna göra det, det handlar väl snarare om kyrkorna? I vilket fall som helst, en ding ding värld. Skulle ju vara helt galet om balsamerarna missbrukade sin ställning. Men vad tusan, kanske svenskarna börjar bli lite mindre moraliska.

Medelålders statlig utredare tycker att man ska stänga av internetabonnemanget för folk som har fildelat. HALLÅ??? Alltså jag kan ju inte mycket om IT men det här fattar till och med jag är så sjukt puckat. Och så otroligt ungdomsfientligt. Begår man ett brott ska man straffas för det. Men att säga att "om du laddar hem filer ska du minsann inte heller kunna blogga, maila, plugga på distans eller tillgodogöra någon som helst annan information på internet". Helt ärligt? Ska vi stänga av människor från en av de viktigaste källorna till information? Och sen har vi såklart aspekten att internetleverantörerna skulle övervaka? eller hur?? Och dessutom, tror de här utredarna helt seriöst att detta skulle leda till att ev kriminella individer inte skulle kunna fortsätta sin verksamhet?

Sen hade vi det fantastiska inslaget med jämförelsen mellan svenska och finska försvaret. Svenska kostar typ 40 miljarder, finska typ 20. Finska hade typ hur många fler soldater som helst. Någon siffra var att vi skulle kunna skrapa ihop 60 000 pers vid en attack medan Finland hade 500 000. Kort sagt - det svenska försvaret har ett hål någonstans, Finland är kanske effektiva och ekonomiska men galna - ryssen kommer inte mer! Och slutligen, varför tog ingen upp aspekten att Finland kanske rustar för att ta över Svealand?

Och så tillslut. Två härliga nyheter från idag. Hörde på ekot om 6 månaders utbildning för att jobba med hushållsnära tjänster. Jodåsåatteeeehhh... Hemkunskapen funkade bra på min tid. Är det svårare att städa idag?

Vårdnadsbidrag och jämställdhetsbonus på gång. Tummen ner säger jag. Man vill gärna införa båda samtidigt för att inte anklagas för att vilja binda kvinnorna vid spisen. Lycka till. Vi fattar ganska bra hur ni tänker ändå.

Tack för att ni orkade läsa. Nu ska jag gå vidare med min dag, några kilo tankar lättare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur vet du att ryssen aldrig mer kommer att utgöra ett militärt hot mot Finland eller Sverige? Är det en åsikt som delas av samtliga S-kvinnor och rent av det Socialdemokratiska partiet? Eller är det bara en förvirrad tanke som slank ur dig? Skulle vara intressant att veta vad du grundar dina påståenden på.

Fenris
http://blogg.passagen.se/bt1special

Gabriella sa...

Hej du, nej det har jag faktiskt ingen aning om. Utan det var mer tänkt som ett skämt. Jag ser det som hyfsat osannolikt men är absolut ingen försvarsexpert. Och detta är helt min egen uppfattning, det gäller alla inlägg på den här bloggen. Vi som skriver är med i samma förening men bloggar i eget namn.

Gabriella sa...

Och nu läste jag dessutom i Svd idag att hotet från Ryssland inte ska underskattas.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_17058233.asp

Så jag får väl ta tillbaka allt jag sagt om detta.

//G