onsdag, mars 21, 2007

Ja Jösses!

Jag var och såg Jösses flickor igår, ungefär ett år efter alla andra. Den förvånade mig. Jag var helt tårögd större delen av tiden, utan att riktigt förstå varför. Alla hade sagt att jag skulle tycka bäst om första akten, för att den var så hoppfull och sämre om den andra för att den typ sa att kvinnorörelsen idag bara är splittrad och inte gör nåt, samt att musiken var sämre. Det sista blir ju nästan oundvikligt, när det är kända och älskade slagdängor i hela första akten, men jag håller inte helt med om att den i övrigt var sämre. det hade ju varit konstigt om en pjäs om kvinnorörelsen idag försökte skriva historia och berätta vad som var rätt och fel idag. jag tyckte den visade vilka problem vi står inför, och jag tror till exempel att socialdemokratin är en del av lösningen på dem, men det tror ju inte alla och det vet jag.
varför jag blev så snyftig då? för att jag blivit gammal och blödig antagligen. och blir så rörd av allt som alla kvinnor innan mig slagits för och som gör att jag överhuvudtaget sitter här med universitetsutbildning, rösträtt utan att behöva vara rädd att dö om jag skulle vilja göra abort, med ett dagis att istället lämna ett önskat barn till och så vidare, men hur mycket som fortfarande finns kvar. över pjäsens och verklighetens alla kraschade förhållanden som blir så annorlunda när barnen kommer. här var det väldigt träffsäkert, om än förstås stereotypiserat. och för hur kampen mellan systrar alltid splittras dels av borgarkärringar, dels av vänstermän som vill ha revolution först och gärna kaffet kokat till mötena. och jag grät för mari-linns pappa, som är så lik min egen.
jag skrattade vansinnigt mycket också åt min namne, den stigmatiserade flickan från den vita överklassförorten som är drabbad av hedersvåd i enlighet med härlig gammal svensk tradition som frodas i grupper som är segregerade fråns resten av samhället.
och mitt i alla känslor så kände jag mig stärkt eftersom jag också är en del av den här kampen vi för. längtar till nästa rebellamöte, tjejer, och till studiecirkeln hemma hos mig på onsdag, när vi ska diskutera just sex och förhållanden!

Inga kommentarer: