onsdag, oktober 11, 2006

Hej Carl Bildt

Igår på nyheterna sa du en grej som jag tyckte var jättekonstig! Apropå Maria Borelius köp av hushållsnära tjänster svart så sa du att "det svenska skattesystemet omöjliggör jämställdhet". Det visar uppenbarligen hur du ser på jämställdhet: att en annan kvinna ska komma och göra "din frus" jobb hemma - så att du slipper ta ditt ansvar. Jag kan inte förstå ditt uttalande på något annat sätt, och i så fall har du inte fattat ett jota! Jag har ett annat radikalt förslag: obligatoriskt vådnadsbidrag för alla män, tills vi fått ett jämställt utförande av hemarbete! vad säger du om det!

Sen har jag Magnus Ljungkvist redan på ett strålande sätt visat hur löjligt det är när Maria B säger att hon inte "hade råd" att köpa tjänsterna vitt. Men jag undrar en grej till: hon har hela tiden sagt att det var för att hon och hennes man hade delad ekonomi som HON inte kunde betala barnflickan som hade hand om DERAS GEMENSAMMA BARN. Är detta ett ytterligare tecken på hur högern tänker reformera familjepolitiken? Varje MOR tvingas SJÄLV betala sin barnomsorg, ifall hon vill jobba. Varför ska pappan betala det, när det egentligen är kvinnans ansvar?

detta är en galen värld, men jag vore tacksam för svar

vänliga hälsningar
Hanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Hanna,

Tack för ditt brev.

Det som är bra för Europa är bra för Sverige. Det är bra med jobb jobb jobb. Då ska det inte vara någon skatt skatt skatt. Och inga bidrag bidrag bidrag.

Med vänlig hälsning,

Carl Bildt