– Kvinnorna här är ju hopskruvade på ett annat sätt, säger Anders, en tandläkare i 60-årsåldern som talar med bred skånska.
– Kåthet är ju helt annorlunda för kvinnorna här. Det är som att vara hungrig, man gör något åt det, menar Anders.
Han får medhåll av Göran, läkare från Stockholms innerstad. De småpratar om varför de åkt hit. Göran berättar att han gillar att relationer är så okomplicerade i Thailand.
– De kan ju vara bara för en kväll.
Samtidigt förklarar han att han vet att många av tjejerna har en tuff bakgrund med tragedier eller fattigdom som gjort att de försörjer sig genom prostitution.
– Ja, just därför är det svårt att se hur många tjejer det är i en bar, alltid fler än männen. Man tycker ju lite synd om dem som inte får en man för kvällen, tillägger han.
(Om ni vill läsa hela artikeln kan ni hitta den på http://www.stockholmsfria.nu/artikel/73818)
Det här är några av de sakerna männen på Scandalic (Pattaya) säger när en reporter träffar dem och spelar in deras samtal med en dold mikrofon. Scandalic är ett hotell som lockar svenska gäster med svensk husmanskost, snus och prostituerade kvinnor. När den svenska chefen konfronteras av reportern på telefon som berättar om deras besök på Scandalic, säger han att han bara tar seden dit han kommer.
Hur är det möjligt att resonera så här? Jag är nästan helt säker på att ingen av dessa män skulle stå för sina åsikter inför sina svenska vänner, arbetskamrater och framförallt inte inför sina fruar och sina barn. Kvinnor måste vara människor av andra sorteringen. En människa mindre värd än män. Eller egentligen en kvinna rätt och slätt.
De resonemangen hörs även i Sverige när det gäller prostitution. Hon kanske vill, hon kanske gillar det, det är ett jobb som alla andra osv. Men här kan du dessutom lägga på KULTUR. De thailändska kvinnorna är varmare, kåtare och mer okomplicerade. Konstigt nog verkar förstå att de gör det för att försörja sig, men det leder i bästa fall till att de tycker synd om de tjejer som inte hittar någon att gå hem med en kväll.
Det här är män som kanske ”bara” köper sex på semestern. Av fattigare kvinnor är de svenska. Och försöker försvara det inför sig själva, för vad skulle annars deras korkade resonemang vara, om inte ett försvar? Eller kan de vara så dumma? När jag läser sånt här, förstår jag ändå varför det finns ett så kompakt motstånd att göra Sverige till ett jämställt land. Hur utbrett föraktet för kvinnor egentligen är. Det här är helt vanliga män, som finns överallt, i alla samhällsklasser, i hela Sverige. Din kollega, din granne eller din pojkvän. Det blir så uppenbart att det jämställda Sverige är en chimär.
söndag, juni 29, 2008
”We serve cold beer and hot girls”
Posted by Mia Päärni klockan 22:20
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Som vanligt ett intressant ämne omskrivet på ett bra sätt.
Det är inte rumsrent i Sverige att köpa kroppar. Att utnyttja sin ställning som 1) man och 2) medborgare i en imperialistisk stat där det inte behöver förklaras hemma är väl helt ok, enligt herrarna.
Jag antar att det är såna här killar/män som tjatar fram sex och tycker att nej kan betyda mycket mer än just nej. Och vem faan har tid att vänta på ett medgivande. Nej för jävulen, ro hit med ölen Tompa...
En kollega till mig tyckte han var ball när han berättade att han KRÄVT mer sex av sin sambo och lyckats få det.
En annan kollega tyckte han var lite ball när han berättade att han såg på porr på flickvännens dator. Just att det var hennes gav ju förnedringen en extra mersmak.
Men jag tycker inte det är konstigt att män vill behålla det här. Vi tjänar ju så otroligt mycket på att det är så här.
Asiatiska kvinnor kan vi konsumera, tjejer med dåliga självförtroenden i Sverige kan vi pressa till sex. Vidare får vi markservice eller näst intill. Vi kna skaffa barn utan att behöva ta ansvar för det lilla livet.
Att vissa enskilda män tar ställning mot det här är en annan sak.
Det finns inga allmänna intressen eller allmängiltiga värderingar i ett kapitalistiskt patriarkat. Däremot finns det något som kallas rättvisa, solidaritet och befrielse.
Skicka en kommentar