tisdag, november 11, 2008

Novembermöte

Förra veckan hade Rebella temamöte. Inbjuden gäst var Marianne Upmark som skrivit landstingsrapporten ”Kvinnors ohälsa – är sjukskrivning medicinen? Sjukvårdens roll och möjligheter att förbättra sjukskrivningsprocessen.”


Tillsammans med Marianne diskuterade vi hur komplicerat begreppet ”sjuk” verkligen är, och att det idag inbegriper så mycket mer än vad som är uppenbart för omgivningen. Bakom statistiken som visar att kvinnor står för två tredjedelar av all sjukfrånvaro finns berättelser om kvinnors villkor både på arbetsmarknaden och i hemmet.


Marianne föreslår att samhället hittar alternativa vägar för att bota den nya ohälsan, och menar att sociala problem inte alltid kan lösas inom det medicinska paradigmet. De könsspecifika livsvillkoren måste också inkluderas i en förbättrad hantering av sjukskrivningar.


Efter diskussionen planerades en ny rådslagsträff (den 17 november) och en ny studiecirkel kör igång den 1 december. Nästa månadsmöte är den 8 december, och då har vi glöggmöte med tips om feministiska julklappar, samt en extra lång gnällrunda! Vi ses!


P.S. Tre nya medlemmar den här månaden hittills! D.S.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh vad roligt det låter. synd att jag missade mötet, men den 8 december är jag där som en smäck!
Anna

Anonym sa...

Om jag inte kunde glädjas åt andra skulle jag känna mig avundsjuk. Men jag är hellre glad för andra.

Ni verkar ha intressanta diskussioner och föreläsare. I min s-förening står jag ut, jag utvecklas inte. Tre år av varierande tristess med undantag av möten som varit intressanta.
Varför måste män sitta på poster i decennier (ja, det ska faktiskt vara plural. Det är inte felskrivet, tyvärr)? Varför får sexistiska vitsar och rasistiska kommentarer bara passera?
Varför får jag veta att folk har ett visst "skämtlynne" som jag borde överse med när de kränker kvinnor?
Varför marinerar den patriarkala mjäkigheten mot auktoriteter vissa delar av rörelsen?

Fortsätt med bloggen. Den inspirerar oss som måste stå ut med istället för att utvecklas av partimöten.
Och ni värvar medlemmar... Vi tappar medlemmar i högre utsträckning.