onsdag, oktober 22, 2008

Seger för egyptiska kvinnor

Ekots Cecilia Uddén rapporterar att en man dömts till fängelse för sexuella trakasserier i Egypten för första gången.

"26-åriga Noha el Ostaz från Kairo lyckades släpa mannen som antastade henne till polisstationen.

– Han stack ut sin hand genom fönstret på sin bil och tog tag i mitt bröst, sedan körde han samtidigt som han höll i mig så jag skulle falla. Sedan tittade han på mig och skrattade.

Noha el Ostaz är den första sexuellt trakasserade kvinna som lyckas dra en man inför domstol.

Istället för att reagera med den skam som annars är vanlig bland egyptiska kvinnor, blev Noha ursinnig när en man i en pickup trängde upp henne mot en husfasad och grabbade tag i hennes bröst."

Även om man får lov att säga att straffet var lite väl hårt - 3 år (i egyptiskt fängelse...), så säger jag bara som Kairobo under vintern: rätt åt honom. Ska åka ner om fyra veckor och får väl se om gatuklimatet förbättrats något, även om det är osannolikt. 83 procent av de egyptiska kvinnorna har blivit utsatta för sextrakasserier, enligt en färsk undersökning. Osäker på vad siffran kan vara i Sverige, förstås. Men intressant enligt samma undersökning att två tredjedelar av alla egyptiska män medger att de då och då trakasserar kvinnor sexuellt. Den politiska korrektheten har inte nått Kairo...

1 kommentar:

Gabriella sa...

Jag läste också i någon rapportering om någon man som sagt "tjejerna förväntar sig att vi ska trakassera dem".

Jasså.

Jaha.