fredag, december 15, 2006

Hur julstämnda är ni?

Efter en kort tur tur i Frankrike är jag nu tillbaka i världens mest jämställda land och det känns ganska skönt faktiskt. Men något som slår mig är hur högtider förstärker våra könsroller. Fundera nu en stund över vilka förberedelser du har gjort inför julen?

Det är klart att man ofta struntar i så väl pynt som kakbak när det inte finns några barn i hushållet men lite julstämning tycker de flesta om. Därför bjuder vi på glögg, vi myser med tända ljus och vi går kanske en promenad på julmarknaden. Men jag tycker ändå det verkar vara så att jul för mina tjejkompisar innebär en del föreberedelser, och därmed stress. Man vill gärna köpa uttänka julklappar, organisera någon sorts julklappskväll med de närmaste vännerna och som sagt gärna bjuda hem olika konstellationer i vänkretsen på glögg. Mina killkompisar vandrar genom december och de enda extrauppgifter som julen ger dem är att de ska köpa några julklappar. Och att köpa dem så sent som möjligt verkar vara någon sorts sport.

Nu har jag grovt generaliserat. Det finns säkert killar i min generation som på helt eget bevåg la lutfisken i blöt den 9 december. Men jag tycker ändå¨att alla ni som läser det här ska reflektera lite över hur arbetsdelningen har tett sig såhär inför julen. För vi vet ju att om du börjar ansvara för att moster får sitt julkort så kommer det ansvaret vila på dig tills döden skiljer er åt. Det finns mycket fint med julen, men det finns också mycket stress och överkonsumtion. Låt oss försöka ta det så lugnt som möjligt. Men låt oss också vara uppmärksamma på varandras behov. För det är inte så att bara för att en person tycker det ska vara en julstjärna i fönstret på det gemensamma hemmet så är det den personen som också ska sätta upp den.

Inga kommentarer: