fredag, februari 08, 2008

Carolina Gynning bara snygg?

Igår gick QX galan i repris i TV 4. Nominerad till årets hetero var Mona Sahlin (som fick epitetet snygg), Måns Zelmelöv (som fick epitetet artist) och Carolina Gynning (som fick epitetet snygg).

Jag tror ni fattar min poäng. Man hade också tidigare under kvällen skämtat och sagt "du här till och med mer korkad än Carolina Gynning" eller något liknande.

Nu var det väl iofs prisutdelarna Torkel Pettersson och Gustav Skarsgård som kom med de festliga eptiten, man får hoppas det. Så kanske ska jag inte kasta skit på QX eller gaygalan för att man reducerar en människa till ett objekt.

Men dåligt är det. Och jag bara tycker det är så jäkla lågt.

Jag har alltid gillat Carolina. Hon är skarp och kvick och rolig. Underbar tycker jag. Och hon är bland annat programledare och konstnär. Men nej, snygg är hon. Hur fasen man kan nomineras till årets hetero genom att vara snygg. Ja ja. Så vann Mona Sahlin dessutom.

Men sedan finns det en annan sida, som handlar om särbehandlingen mellan henne och Linda Rosing som är intressant. Och den här artikeln ger många tänkvärda insikter kring ens egen (eventuella) medelklassfeminism...

Inga kommentarer: