torsdag, augusti 02, 2007

Vad gör du nästa lördag Glenn?

Till skillnad från mina Rebellavänner skiter jag fullständigt fan i årets Pride och drar istället till Barcelona och shoppar skor. Jag har varit på Pride två år i rad och förväntar mig att detta tredje år blir precis likadant som åren innan. I samband med prideveckan brukar det ju dock dyka upp en hel del intressanta diskussioner i dagstidningar och TV-sofforna. Vanligtvis tycker jag att den brukar ledas av kloka hbt-företrädare och organisationer som lyckas med att lyfta angelägna frågor och därmed göra denna vecka även politiskt viktig. I år har jag egentligen mest lagt märke till två hyffsat idiotiska diskussioner. Den ena är anklagelserna om att företag som inte är med och sponsrar årets pride är homofober http://www.resume.se/nyheter/2007/07/30/hm-och-ikea-ar-homofober/index.xml och den andra är givetvis den om Glenns agerande mot den taffsande mannan på herrtoaletten. Många, därbland sossen Anders Selin menar att Glenn överreagerade när han gav taffsaren en rak höger och att han inte hade gjort detsamma om det varit en kvinna som taffsat honom på privata ställen. Om jag förstår saken rätt så tycker kritikerna att hans agerande mot den taffsande mannen tyder på någonslags homofobi eller rädsla om sin heterosexuella manlighet eller ... nåt. Jag tycker ändå att den argumenationen har vissa brister.

Jag tror inte att taffseri alltid behöver betraktas som en sexuell handling. Min erfarenhet att som tjej blivit taffsad på av killar som jag överhuvudtaget inte har växlat ett endaste ord med inte är speciellt intresserade av könsorgan eller bröst utan mer intresserade av att visa upp deras rättighet att ta på mig. Att de inte respekterar min kropp eller min privata sfär. Killar som gör så förtjänar ärligt talat en rak höger. Homosexuell eller heterosexuell. Hur hade debatten låtit om det vore en tjej som hade slagit ner en kille som taffsat på henne?
Jag har själv velat slåss. Många gånger. Så sent som för några veckor sedan var det en snubbe som la sina händer på en vän till mig som att han ägde henne. Hon, ganska van vid situationen, försökte lösa den genom att ignorera honom. Som vi tjejer gör. Putta bort snubben lite lätt kanske och sen aldrig möta hans blick. Då kanske han går till slut. Kanske. Eller så går han vidare till någon annan tjej. Förmodligen. För vi vågar ju inte slåss, eller vi har lärt oss att vi inte gör så. Vi vet ju att vi inte har någon chans. Allt blir värre med våld. Så istället låtsas vi som ingenting och snubbar som tror att tjejer är en egendom fortsätter att gå runt på stan och tro att de äger världen.

Ibland så skulle en rak höger inte sitta så fel ändå. Glenn, har du några trix at lära ut?

2 kommentarer:

Mia Päärni sa...

Jag tror att du har helt rätt när du skriver att de inte är intresserade av könsorgan eller bröst, utan snarare att ta sig rätten att ta på vem man vill, hur man vill. Att inte känna respekt för någon annans kropp eller privata sfär. När jag var lite yngre (och kanske lite kaxigare?) hamnade jag alltid i bråk när sådant hände mig eller mina vänner. Då menar jag att jag körde Glenn Hyséns variant, men en rak höger. Det gick sällan bra, inte bara för att jag oftast var svagare än killen i fråga, utan också för att det inte gav något resultat. Så jag bestämde mig för att testa något annat. Det jag gör nu är att jag konfronterar personen i fråga direkt. Går fram och frågar "vad gör du? Har jag sagt att du får ta på mig? Det här är min kropp, du har ingen rätt att ta på mig". Det funkar ofta väldigt bra. Visst finns det killar som blir aggresiva, men de flesta känner sig faktiskt ganska dumma. Det har hänt flera gånger att killen i fråga har kommit fram lite senare under kvällen och bett om ursäkt. Då har jag faktiskt kännt att jag har fått dem att fundera på vad de gjorde och att det inte är ok. Det är mitt tips, testa och berätta hur det gick!

Anonym sa...

Jag har gjort precis som Glenn, utifrån principen att en person som tafsar på mig redan har inlett icke-samtyckande beröring, och då kan jag fortsätta på detta spår. Ett antal års kampsportande gör att en rak höger brukar fungera ganska bra...
Vad som också ignoreras i diskussionen är att om en kvinna tafsar på en man är det förvisso en kränkning (och inte så lite heller) men det involverar sällan det underförstådda hot jag har känt från tafsande män: "jag kan ta på dig när jag vill, och försöker du hindra mig blir jag aggressiv(are)".