tisdag, juli 31, 2007

Religion och homofobi

Jag har länge haft en period av total relativism vilket gör att jag har haft svårt att formulera klara åsikter för jag har hela tiden argumenterat för och emot med mig själv.

Och ett sådant område där jag länge legat lågt har handlat om olika religiösa uppfattningar som går emot mina egna värderingar. Man vill ju inte vara intolerant. Men igår var jag på ett seminarium på Pride House med titeln "Islam och sexualitet". Talare var islamologen Suad Mohammad.

Kontentan med hennes föreläsning var att

1 det är en synd att fördöma andra människor (och är du homosexuell ska det alltså vara ditt problem (!) och något du får hantera mellan dig och profeten)
2 sex i islam ska ske mellan en man och en kvinna och absolut företrädesvis inom äktenskapet
3 homosexualitet går inte att förena med muslimsk tro och det är därför individens val, profeten eller sexualiteten

Och för Suad Mohammed var detta ganska enkelt och okomplicerat och hon var en glad person. Publiken försökte bland annat få henne att diskutera problematiken med unga muslimer som trakasseras av sin omgivning på grund av sin sexualitet. Men detta avfärdade hon med att det som sagt är synd att fördöma andra människor och ingenting som koranen förespråkar.

Mina funderingar efter det här föredraget är framförallt två.

Finns det inga andra tolkningar? Finns det möjligen andra sätt att se på koranens och sunnas bild av sexualitet? Går det att vara öppet och praktiserande homosexuell samtidigt som man är rättrogen muslim?

(och den frågan är väl mer en kunskapsfråga, min andra är nog mer en åsikt än en fråga...)

Hur kan människor tro att man kan välja sin sexualitet? Det är för mig en gåta. Hur kan religiösa människor på allvar förvänta sig att människor ska lägga sig med en person den inte är attraherad av? Detta är inget annat än homofobi och heterosexuellas fruktansvärda egoism och totala icketolarans för andra.

För jag inser att den här uppfattningen är ganska lika mellan de olika religionerna, nu råkade jag bara vara på en föreläsning om just islam.

Så. Vad skönt att äntligen ha en åsikt!

Häng gärna på Pride House i veckan. Många intressanta föreläsningar/debatter och uppträdanden. Kostar 60 spänn per dag.

Inga kommentarer: