söndag, januari 08, 2006

Trängselavgiften som kvinnors revansch?

Den politiska debatten i Stockholm, till viss del även nationellt, har präglats av trängselavgiftsförsöket som startade för några dagar sedan. Imorgon är julehelgerna för denna gången slut- hur trängeslsystemet klarar prövningen med alla Stockholmare på väg till och från jobb, skola mm en helt vanlig dag ska bli spännande att se.
Jag håller tummarna för att allt fungerar, jag tror att trängselavgifter är en positiv miljöåtgärd.
Som feminist är det ju dessutom intressant att hitta jämställdhetvinklar inom alla politiska debatter och händelser.
Med några ( kanske lite långsökta, men dock) resonemang har även trängselvagifter potential som jämställdhetsreform.

I det konsekventa isärhållandet av kön som finns inom alla företeelser så har bilar tillfallit män. Ett utmärkt exempel är det nya bilmagasin som lanserades i höstas.
Reklamskyltar i hela staden gav oss budskapet "Bilar är hårda. Män är mjuka." "Maskulint initiativ- varannan vecka" och så vidare.
Magasinet riktades tveklöst till män- för bilar anses vara en manlig angelägenhet. Denna manliga kod för bilar är djupt rotad, trots att väldigt många kvinnor har körkort och bil.
Den manliga normen är klart dominerande även i synen på själva framförandet av bilen- körning:
Kvinnor kuggar i större utsträckning än män sin uppkörning, med motiveringen att de är för försiktiga och "för fega". Samtidigt är det unga män, som kör enligt den manliga normen, som är överrepresenterade i orsaken till trafikolyckor. (Snälla Vägverket, det stavas Genusanalys...)

Om vi återvänder till Stockholmstrafiken så är även här den manliga dominansen tydlig. Den som har köat på diverse infartsleder vet hur det brukar se ut: Ensamma män i majoriteten av bilarna. Samtidigt är andelen kvinnor med barnvagn på tunnelbanor och bussar högre än det omvända.

Kvinnors inkomst utgör fortfarande ungefär 80% av männens. Med alla dessa män i köerna kan med andra ord trängselavgifterna ses som en utjämning, inte av själv inkomsten, men av den disponibla inkomsten. Män får i större utsträckning betala för sitt bilkörande- hur mycket pengar män har att röra sig med varje månad kommer så lite närmre kvinnors nivå. (Exakta siffror tänker jag inte räkna ut- men den som gillar matte är varmt välkommen att informera mig.)

Att trängselavgiften inte är tänkt i första hand som jämställdhetsfråga är tydligt. Det är trots allt en hel del kvinnor som kör bil, och de betalar precis som sina manliga vägkamrater trängselavgift.
Men med en viss förändring så kan trängeslavgiften utvecklas till en radikal jämställdhetsreform, om kvinnor som grupp undantas från trängselavgiften.
Något att fundera över när vi vunnit folkomröstningen?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Denna post andades verkligen osund könsseparatism. Skulle vara intressant om någon studerat könsfördelningen i trafiken före och efter införandet av trängselavgifterna, jag kan tänka mig att kvinnorna med (påstådda) 80% av manslönen i större utsträckning valt att ställa bilen.

Förslaget om att undanta kvinnor från trängselavgifterna hoppas jag var ett dåligt skämt.

Sen om man vill göra något åt avgaserna i Stockholm så bör man ju börja med lokaltrafiken!

1 höj kvalitén, tätare turer vid topptrafik, och mycket mindre förseningar.

2 avbryt försöken med vätgas- och etanolbussar omedelbart. Vist vätgas är spännande men ack så dyrt och ineffektivt. Etanol är i dagsläget för dyrt och ger upphov till ökade halt av NOx i avgaser. Bygg istället tråd bussas, det är enbeprövad och pålitlig teknik. Trådbussarna har många positiva egenskaper, lägre buller, ger inte upphov till några avgaser, mycket energieffektiva samt kräver minimala infrastuktur satsningar.

vänligen
anders

freppa sa...

vi säger väl så...
sen kan borde det vara gratis för killar att fixa kvinnliga prostiuerade... för alla vet att det enda en kvinna kan göra är att laga mat och knullas
ps. skriv gärna tillbaka :D

Anonym sa...

Fan är det med dagens kvinnor seriöst?
Allt ni gör är förfan att klaga på oss män tror ni att alla är helt jävla dumma i huvet och våldtar kvinnor, ser ner på dom, slår dom osv. Nått är fel i skallen på feministerna iaf dom extrema. Feminism börjar fan bli ett ord som man hatar mer och mer och inte nog med det så klagar feminister på tjejer som viker ut sig osv det är i mina ögon tjejer som är avundsjuka det är kännt att tjejer snackar mer än skit om varandra än om killar. Skärp er kvinnor förfan det är inte alla jävla män som ser ner på kvinnor.

Anonym sa...

Inte såg jag fram mot ”politiker såpan” innan, men nu väntar skräckblandad oförtjusning. Jag har i och för sig bara betalat tv-licens i samanlagt 6 veckor i mitt liv, men jag blir inte mer sugen att göra det nu. Ett av få program jag inte får blodstockning av är nog studio 24, annars är det bara (ointellektuell) vänstersmörja.

Men det speglar nog vad Svenne Banan tycker ute i stugorna, 70 år av sossevälde har inte byggt paradiset på jorden men det har sannerligen lyckats impregnerat medvetandet hos befolkningen.

Vänster styr helt den offentliga diskursen dom definierar helt vokabulär samt kan nästan helt själva välja dagordning. Varför måste högern vara så impotent?

Nu när sossarna så uppenbarligen inte har svaren på de stora frågorna (globalisering, arbetsmarknaden och EU) varför inte då ta initiativ och formulera frågor (och förhoppningsvis även svar) som engagerar.


vänligen
Anders Hansson

Stormreaver sa...

Det låter helt sjukt. Läs min blogg...

Anonym sa...

Tig, kvinna!

Kristoffer sa...

Ogenomtänkt, orimligt och rätt osmart.
Men förhoppningsvis inte allvarligt menat..

hhb sa...

Gör brott lagligt för kvinnor också! Jävla män!!

Anonym sa...

Ironin på topp eller? Vad vill ni mer ha? gratis mat?

Linnea sa...

Oj,oj. Här har det kommenterats både friskt och i stora delar osakligt sedan sist jag var inne.
Vad gäller Anders inlägg om att satsa på kollektivtrafiken så yrkar jag bifall.
De pengar som kommer in via trängselskatten är alldeles utmärkta att använda till det.. Dina övriga skrivningar om vilka bränslen osv som är bra repspektive dåliga kan jag tyvärr inte kommentera eftersom jag är dåligt insatt i det.

Till er övriga nöjer jag mig med ett citat av Donna Haraway:
"ironi handlar om motsägelser, saker som inte kan lösas av större helheter, eller ens dialektiskt. Ironi är den spänning som uppstår när man framhåller flera inkompatibla saker samtidigt, för att båda, eller alla, är nödvändiga och sanna. Ironi är humor och allvarlig lek. Det är en retorisk strategi och en politisk metod."

Anonym sa...

Linnea tycker att man ska använda intäkterna från Stockholmsförsöket till kollektivtrafiken, det är en uppfatnig som inte Pär Nuder delar. Nudet har varit mycket tydlig på att vi inte har några öronmärkta skatter i Sverige, alla pengar ska med andra ord ner i samma svarta hål. Sen kan man ju komma ihåg, nu når vi talar om intäkter från stockholmsförsöket att kostnaden är ca 3 800 000 000 kr och intäkterna beräknade till ca 75 000 000 kr/månad. Man kan också på minna sig om man är lite hederlig att SL redan är subventionerat med ca 3 000 000 000 kr/år.

Vidare skriver Linnea att hon inte är så insatt att hon vill diskutera eventuella alternativa energis källor. Det tycker jag är ärligt och hedervärt. Men belyser också bristen i våra politiska system. För ”tyckande” har tagit epidemiska former och sakkunskap har fått lämna plats för just tyckande och känslor.

Vänligen
Anders

Linnea sa...

Jag är inte mot tyckande så för mig är det inget problem, men du borde kanske vara lite mer konsekvent? Några kommentarer tidigare pekar du på kvinnors "påstådda" lägre löner, ett klart uttryck för hur ditt tyckande och kännande i jämställdhetsfrågor hindrar dig från att se konstaterade fakta...(rekommenderar SCB:s folder "På tal om kvinnor och män" - där finns mängder av fakta ang jämställdheten i vårt avlånga land)

Palme sa en gång att politik är att vilja. För att vilja måste man tycka. Jag tänker fortsätta vilja och därmed tycka. Sen kan jag ändra mig när hör andras tyckande, om deras tyckande är mer genomtänkt än mitt eget. På så sätt skapar mitt och andras tyckande och viljor politik.

Som jag sagt innan har jag inte sakkunskap att utvärdera olika källor mot varandra. Dock vet jag att avgaser och bilkörning i sig är ett miljöproblem. Att många åker gemensamma färdmedel minskar avgaserna, precis som trängselavgifterna.
Att leva i en sund miljö och att inte låta en generation skräpa ner mer än att de kan plocka upp efter sig är en rimlig politisk målsättning och ett uttryck för solidaritet med kommande generationer. Här kan trängselavgifterna vara ett medel för att nå målet.

Joel Malmqvist sa...

Kul inlägg, men samtidigt feltänkt.

Trängselavgifterna är ju inte ett straff för de manliga bilisterna -- utan något som de tjänar på! Avgifgterna innebär ju att de som tar bilen in till stan slipper sitta i bilkö i flera timmar. Några tior är ju ett billigt pris för att få loss en timme av arbetstid eller fritid, speciellt om man är en välbeställd man i en dyr Audi.

Det fåniga med trängselavgifterna är ju att det är vi som fattar att det är en bra idé som röstar för, medan de som verkligen tjänar på det (moderatmannen i Audin) kommer att rösta nej. Vi måste helt enkelt rädda bilmännen från deras falska medvetande och se till att trängselavgifterna blir kvar.

Linnea sa...

Tack Joel. Som jag sa tidigare: Jag kan ändra mitt tyckande om någon annan tycker något mer genomtänkt..
Men för de som undrat:
Nej, jag tror inte heller att det är en helt briljant idé att undanta kvinnor från trängselskatten. Dels därför att det är ett väldigt Stockholmsbaserat sätt att hantera problemet, vilket inte ger någon effekt på inkomsterna i resten av landet. Dels därför att det enbart skulle ge effekt på disponibel inkomst och inte inkomst.
Däremot så anser jag att det görs alldeles för lite för att åtgärda löneglappet mellan män och kvinnor-ett glapp som varit konstant sedan 1970-talet. Mitt trängselavgiftsförslag får dock ses mest som en lek med tanken, och om man ska se till de kommentarer som gjorts: En provoaktion.
Att vägverket ska ta sig en funderare över vilka kriterirer som beviljar körkort (kan det måhända vara könsbaserat..) är dock ett förslag jag står fast vid.

Anonym sa...

Bästa Linnea nu tar du väl i lite väl mycket.(obs ej menat som härskarteknik) Vad jag vänder mig mot är hur politiker i sin iver att, rättfärdiga sina ämbeten och ersättningar skapar regelverk på mer eller mindre lösa grunder. Och att jag uppfattar att DETTA tagit epidemiska former, jag skriver det till dig efter som du profilerar dig som aktiv socialdemokrat.

Tillexempel har olika kommuner tagit sig friheten att definiera vad en miljöbil är olika. Det är lätt att inse att det leder till förvirring hos både konsumenter och producenter. En gemensam EU-linje skulle vara att föredra, då miljöproblem till sin karaktär ej kan betraktas som endast lokala.

Sen tycker du att jag ska ta och rätta in mig i leden och inse fakta om kvinnors löner. Ja jag vet att LO-kollektivet har förrått det kvinnodominerade Kommunal. Jag kan också pressentera en lösnig! Öppna upp möjligheterna för privata alternativ. Vinsterna är många varav de viktigaste: ger vårdpersonal möjlighet att välja olika arbetsgivarn samt ger allmänheten möjlighet att välja olika vårdgivare.

Men något säger mig att du inte tycker att det är ett bra förslag.

Det enda problemet jag ser med privata vårdproducenter är att offentligluppdraggivare är så dåliga på att just upphandla, det har vi sett exempel på i turena runt stockholmsförsöket. Att ny system behövs är uppenbart även utan privata vårdproducenter.


Förövrigt vill jag avsluta detta inlägg med mitt motto och stridsrop:

Ge mig 80% av en kvinnolön vilken dag som helst!!!!!

anders